Recensie: When It’s Real van Erin Watt

Waar gaat het over?

Popster Oakley is hot en heeft miljoenen fans. De paparazzi smullen van zijn escapades. Maar als Oakley nog serieus genomen wil worden in de muziekindustrie, moet hij iets aan zijn imago doen.

Wie kan hem daarbij beter helpen dan de doodgewone Vaughn? Ze hoeft zich alleen maar voor te doen als zijn nieuwe vriendin. Maar Vaughn vindt Oakley maar een arrogante sukkel. Oké, hij is hot, maar denk maar niet dat zij voor hem zal vallen.

Mijn recensie – zonder spoilers

Het was eindelijk nog eens tijd om een cheesy new adult boek te lezen. When It’s Real is dan ook perfect als je in die mood bent. Of als je zoekt naar een Wattpadachtig boek dat fanfictie vibes geeft, dan lijkt deze ook perfect. Maar is dat ook zo?

Het begin van het boek is erg intrigerend en spannend. Je wil weten wanneer en hoe Vaughn en Oakley elkaar gaan ontmoeten en of ze al meteen als een blok voor elkaar gaan vallen. De schrijfstijl van het boek was zeker ook een meerwaarde in het begin. Er waren veel omschrijvingen, maar ook niet te veel. De balans was juist goed zodat je alles helemaal voor je kan zien, maar je ook niet geïrriteerd raakt omdat er te veel beschrijving is. Het boek leest ook, zeker in het begin, erg snel. Voor je het weet heb je al een hoop pagina’s gelezen.

Die manier van schrijven werd wel ongeveer het hele boek volgehouden, maar het verminderde wel wat eens de eerste 70 à 80 bladzijden voorbij waren. Daarna werd de schrijfstijl was kinderachtiger. De personages waren ineens precies een pak jonger dan ze eerst leken. Het leken soms echt bekvechtende kleuters, en daar kan je moeilijk van genieten. Zeker als je ervan uitgaat dat het een new adult boek is. In young adult kan je dat nog iets meer tolereren, maar bij new adult toch niet.

En het ging van kwaad naar erger naarmate het boek vorderde. De twee jongens, Oakley en W., zijn allebei echt eikels. Er is geen properder woord om hen te omschrijven. Ze zijn allebei enorm respectloos tegenover vrouwen, zeker W. Maar Oakley ook hoor, alleen is dat bij hem meer in zijn gedachten dan luidop. En het ergste is dat ze allebei aan het einde van het boek nog steeds eikels zijn. Weinig tot geen vooruitgang dus, jammer.

De manier waarop Oakleys perspectief geschreven is, is ook echt storend. Er staan verschillende woorden en uitdrukkingen in die wat wringen. Vooral dan het feit dat er zo met zelfmoord plegen gegooid wordt. Zo heeft hij minstens drie keer iets gezegd in de zin van “Ik zou nog liever zelfmoord plegen dan dit of dat doen.” Dat is een uitspraak die echt niet door de beugel kan, zeker als er geen tegenspraak op komt door bijvoorbeeld een ander personage om duidelijk te maken dat zoiets niet kan. Teleurstellend dat zulke uitspraken nog gepubliceerd worden.

Wanneer je aan When It’s Real begint, weet je eigenlijk al hoe het gaat eindigen, net zoals elk ander boek in hetzelfde genre. Toch stoort het bij dit boek om de ene of andere manier dat er geen enkel verrassingselement in leek te zitten. Als je in het midden van het boek de epiloog leest, zou je nog niet gespoild zijn, want je weet toch al exact wat er gaat gebeuren. Opnieuw teleurstellend.

Als je al iets “ouder” bent, ga je je tijdens het lezen wel verschillende keren afvragen of je niet al te oud bent voor dit type boeken. Of misschien heb je gewoon al te veel fanfictie gelezen op Wattpad in je jongere jaren om nog te kunnen genieten van een boek dat die vibes heeft. Dus ondanks de ietwat expliciete seksscènes misschien toch meer een boek voor young adult? Of toch de iets oudere kant van young adult.

When It’s Real begin je te lezen omdat je een feel good boek wil lezen waarbij je de wereld even kan vergeten. En dat is het ook, maar door de eerder genoemde punten is het toch moeilijk om er volledig van te genieten.

Jammer genoeg kreeg dit boek slechts twee sterren van mij.

*Erg bedankt aan het beheer van Young Adult België om me dit boek cadeau te doen. Dat heeft echter geen invloed op mijn meningen en de dingen die ik geschreven heb in deze recensie.*

2 gedachten over “Recensie: When It’s Real van Erin Watt”