Recensie: Dwaas en het Magische Hert van Clark Gillian

Boekenrecensie van Dwaas en het Magische Hert van Clark Gillian.

‘Dwaas en het Magische Hert’ is het eerste kinderboek van auteur Clark Gillian. Het boek vertelt het verhaal van de ‘Dwaas’ die in het duistere bos op zoek gaat naar het Magische Hert. Op dat avontuur komt hij in contact met ridders, heksen, prinsessen en elfjes. Een echt sprookjesverhaal dus.

‘Dwaas en het Magische Hert’ gaat over jongeren die het moeilijk hebben met uitvinden wie ze zijn. De personages ontdekken in het boek stukje bij beetje wie ze écht zijn en waar hun identiteit ligt. Een perfect boek dus voor jongeren die zelf worstelen met hun identiteit, of om voor te lezen aan kinderen om hen te leren over je identiteit ontdekken. Maar ook als volwassene kan dit boek je enkele mooie lessen leren.

Wat vond ik? – zonder spoilers

Juist doordat ‘Dwaas en het Magische Hert’ wil zorgen dat iedereen die het leest, ongeacht de leeftijd, er enkele lessen uit kan leren, zit er in quasi elk hoofdstuk wel een levensles of boodschap. Die boodschappen gaan van kritiek op ontbossing tot uitzoeken wat schoonheid betekent, tot jezelf leren accepteren.

Ook door het feit dat de boodschappen voor verschillende leeftijden bedoeld zijn, zitten ze op verschillende manieren verweven in het verhaal. Zo zit de ene boodschap diep verborgen in het verhaal en zet het je echt aan tot nadenken over hoe je zelf staat tegenover dat onderwerp. Maar andere keren ligt de boodschap er dan weer te vingerdik op. Zo was er op een bepaald punt in het verhaal een personage die een monoloog begon over wat schoonheid is en hoe daar soms te veel belang aan gehecht wordt. Daarbij is het dan jammer dat het boek jou als lezer niet aanzet tot nadenken over wat schoonheid is, maar de mening van de personage zo overgebracht is dat je het precies moet aanvaarden als de waarheid.

Omdat er in elk hoofdstuk een levensles of boodschap zit, voelde het af en toe aan alsof de plot van het boek een beetje verloren viel. Op de achterflap staat dat de ‘Dwaas’ op zoek gaat naar het Magische Hert, en dat is ook hoe het verhaal opstart. Tijdens dat avontuur leek de ‘Dwaas’ echter vaak te vergeten dat hij op zoek was naar het Magische Hert. En dat leek op zijn beurt dan weer te liggen aan de zovele boodschappen die in het boek zitten. Er waren verschillende hoofdstukken, vooral in het middendeel van het boek, waarin de levenslessen de plot eigenlijk overnamen. Waardoor dat deel van het boek dus een beetje plotloos werd.

Een boek kan uiteraard meer gefocust zijn op de personages en hun persoonlijke ervaringen dan op een effectief plot, maar dit boek leek niet goed te weten of het de focus wou leggen op de plot of op de personages. De personages waren namelijk niet echt uitgediepte personages, zo had bijvoorbeeld niemand een naam. In het boek werd naar de personages verwezen door een van hun kenmerken, bijvoorbeeld ‘de Heks’, ‘de Prinses’, ‘de Dwaas’, ‘de Keizer’ en zo verder. Bovendien hadden de personages niet echt een persoonlijkheid, wat uiteindelijk wel een beetje het doel van het verhaal was, want de personages gingen op zoek naar hun identiteit. Toch was het dan jammer dat het begin en de achterflap je een avontuurlijk verhaal beloven, maar dat het boek die belofte niet helemaal kan inlossen.

De manier waarop het boek geschreven is, is ook helemaal op maat van het brede doelpubliek. Alle situaties zijn helder en duidelijk omschreven, zodat het ook voor kinderen duidelijk is wat er gaande is en je het je dus goed kan voorstellen. Tegelijkertijd voelde het ook niet aan dat het te simplistisch geschreven is om er als volwassene nog van te kunnen genieten, zoals dat soms wel is bij andere kinderboeken.

Helaas was er wel af en toe een woordkeuze die niet echt leek te passen binnen de context van de zin of paragraaf waarin dat woord stond. Bovendien waren er enkele zinsconstructies en woorden die te vaak voorkwamen. Op den duur was het zelfs een ergernis om die woorden of zinsconstructies weer maar eens tegen te komen.

Maar ondanks dat het plot soms verdwenen lijkt en de herhaalde zinsconstructies af en toe vervelend zijn, is ‘Dwaas en het Magische Hert’ wel een boek waarin je helemaal kan ontsnappen van het dagelijkse leven en op zoek kan gaan naar jezelf. Of je nu jong of oud bent, maakt niet uit, je zal altijd iets kunnen leren uit dit boek.

Ik heb dit boek gekregen van de auteur in ruil voor een eerlijke recensie, dit is dan ook een eerlijke recensie en het feit dat ik dit boek gekregen heb, heeft geen invloed op mijn meningen.